A vodkával kapcsolatban elég nagy a vita. Kétségtelen, hogy van íze, de sokan biztosak abban, hogy nincs íze. Ha azonban beszélnél egy szeszesital-szakértővel, elmondaná, hogy minden vodka egyedi, és hogy az alapanyagok és a lepárlási folyamat hozza létre a végeredményt.
A rozs, a kukorica és a burgonya mind olyan tipikus összetevők, amelyekből a vodka készül, és ezek mind hozzájárulhatnak a különböző profilhoz. Bár lehet, hogy finom, de van különbség. Bár az ízekről lehet vitatkozni, van egy elem, amiben sokan egyetértenek. A minőség esetében határozottan érezni a különbséget.
Bármi legyen is az álláspontod, nyilvánvaló, hogy a vodka "semleges szeszes italnak" számít, ami azt jelenti, hogy szilárd választás a különféle keverékekhez és koktélreceptekhez. A jellegzetes íz hiánya azt jelenti, hogy szinte mindig jól illik más ízekhez, ami olyan sokoldalúságot kölcsönöz neki, amivel nem minden szeszes ital rendelkezik.
Ez a rugalmasság a legkülönbözőbb ivók számára vonzó, és ez az egyik oka annak, hogy a vodkát manapság olyan gyakran fogyasztják. Valójában a világ legnépszerűbb szeszesitalának nevezték el a viszonylagos ízhiányából adódó sokoldalúsága miatt. 2019-ben a vodka volt a legkelendőbb desztillált szeszesital az Egyesült Államokban.
Míg ez az átlagfogyasztót elriaszthatja, mások számára ez a luxus jele, ami azt mutatja, hogy a magas árat a figyelemre méltó minőség érdemli ki. És ebben bizonyára van némi igazság - még kivételes marketinggel is, ahhoz, hogy valamit magas áron adjon el, a terméknek bizonyítania kell az értékét. A statisztikák azt mutatják, hogy ez egyik márka esetében sem jelentett problémát a múltban, hiszen csak 2019-ben mindkettő több mint 1,5 millió dobozzal adott el.
Ami a termékeket illeti, mindkét márka kínál egy eredeti vodkát, valamint számos ízesítéssel. A Cîroc nyolc további ízesítéssel rendelkezik, például mangóval, görögdinnyével és Amarettóval, míg a Grey Goose hat ízesítéssel, olyan fajtákkal, mint a La Poire (körte), Le Citron (citrom) és Le Vanille (vanília). Mindkét sima vodka 80 proof besorolású. A Ciroc ízesített infúziói azonban csak 70-esek.
ÖRÖKSÉG ÉS A MÁRKA TÖRTÉNETE
Első pillantásra egyértelmű, hogy mind a Cîroc, mind a Grey Goose magas színvonalú megjelenést állít - magas, karcsú palackjaik felsőbbrendűnek tűnnek egy alsó polcra kerülő márkához képest. Továbbá mindkét címke büszkén büszkélkedik a francia kultúra örökségével. Amikor a fogyasztók Franciaországra gondolnak, sokan a luxusra és a finom borokra asszociálnak. Magát a bort gyakran a háttere különbözteti meg, értékét korából, örökségéből vagy névadójából nyeri. A Cîroc és a Grey Goose ezt a példát követi saját márkáival, és arra törekszik, hogy a nagyra becsült történelmük miatt bízzanak bennük.
A Cîroc e történelem által határozza meg magát, mivel Jean-Sebastien Robicquet, aki 2003-ban alapította a vállalatot, a franciaországi Bordeaux régió borászainak és lepárlóinak hosszú sorából származik. A boriparban elért számos eredményéért elismert Cîroc márka büszke Robicquet szakértelmére. A Cîroc-ot a Diageo gyártja, egy multinacionális vállalat, amelynek portfóliójában több mint 200 italalkoholmárka található.
A Grey Goose szintén a francia gyökereit emeli ki márkája élén, magát a vállalatot azonban valójában Sydney Frank amerikai üzletember alapította. Az ötletet 1997-ben alkotta meg, és a francia Maître de Chais Francois Thibault-val együttműködve állította elő a receptet. Thibault eredetileg konyakot gyártott, és a Grey Goose volt az első vállalkozása a vodkagyártásban. Bár a termék Franciaországból származik, Frank ötlete az volt, hogy betöltse az amerikai piacon a luxus vodka iránti hiányt. A Grey Goose-t végül 2004-ben eladták a Bacardi Limitednek, amely 2 milliárd dollárért vásárolta meg a vállalatot.
MI A KÜLÖNBSÉG?
Hasonló hírnevük ellenére van néhány fő különbség a két versenytárs között. Az egyik fő különbség az összetevőikben rejlik. A Grey Goose sok más vodkához hasonlóan gabonából készül, búzát használnak alapanyagként. A vállalat kifejezetten a franciaországi Picardiában termesztett téli búzát használja, amely a nyári búzához képest további négy hónapig terem.
Miután lepárolták, a vizet a vállalat saját mészkőkútjából származó természetes forrásvízzel keverik össze. A búza használata ellenére a Grey Goose gluténmentes. A Cîroc-ot viszont szőlőből desztillálják, mégpedig a francia Gaillac és Cognac régiókból származó Mauzac Blanc és Ugni Blanc szőlőből. Ezeket a szőlőket szüretelik és borrá alakítják, majd vodkává desztillálják. A Ciroc weboldalán a vodkát friss, citrusos ízűnek írják le.
A másik jelentős különbség a kettő között a desztillációs eljárásuk. A Cîrocot nem kevesebb, mint ötször desztillálják a végeredmény előállítása előtt, amely módszer a vállalat állítása szerint elengedhetetlen az optimális íz biztosítása érdekében. A Grey Goose ezzel szemben más megközelítést alkalmaz. A Cîroc-kal ellentétben az ő vodkájukat egyetlen folyamatos eljárással desztillálják.
Sőt, úgy tűnik, ezt még marketing célzattal is használják más vodkák ellen, mondván, hogy "ha többször kell lepárolni, akkor jobb alapanyagokra van szükséged". Míg a Cîroc úgy tűnik, inkább a termékük megbecsült kézművességére összpontosít, addig a Grey Goose inkább a legfinomabb, legtisztább alapanyagok felhasználását hangsúlyozza. A Cîroc azonban a "go against the grain" szlogent használja, ami arra utal, hogy a búzaalapú versenytársukkal ellentétben szőlőt használnak.
CÎROC ÉS GREY GOOSE A POPULÁRIS KULTÚRÁBAN
A Cîroc és a Grey Goose nem újdonság a popkultúrában, hiszen hallhattad már a nevüket hiphop dalszövegekben, vagy hírességek által támogatva. A Cîroc 2007-ben Sean "Diddy" Combs márkanagykövetként vállalta el a márkát, ami az eladások ugrásszerű növekedéséhez vezetett. Combs, aki "luxusmárkaépítőként" jellemezte magát, a Ciroc nyereségének 50 százalékát kapja, hogy felügyelje az életstílus-márkázást és a marketinget. Hozzájárulása csodát tett a céggel, és a hírnevét a csillogás és az ünnepi élvezetek státuszába emelte.
A Grey Goose is megkapta a magáét. A márkát gyakran említik a hiphop zenében, például az amerikai rapper Jeezy 2003-as slágerében, amely a megfelelő "Grey Goose" nevet viseli. A "Royals" című dalban Lorde popénekesnő a pop- és hip-hop kultúrában jelen lévő extravagáns életstílus gyakori szimbólumaként utal rá. A Grey Goose-t olyan előadók is megemlítették zenéjükben, mint T-Pain, Ludacris és Snoop Dogg, hogy csak néhányat említsünk.
Mindkét márka sikertörténetet tudhat maga mögött, és nem kérdés, hogy miért vezetik a csúcskategóriás vodkák listáját. Ha még nem próbálta őket, és azon gondolkodott, hogy adjon-e nekik egy esélyt, tárcsázza a nonstopdrink.hu-t.